Man met een missie
São Paulo voorzien van een kunstcollectie van internationaal niveau: dat was de missie van de oprichter van het MASP, Assis Chateaubriand. Met hulp van kunstkenner Pietro Maria Bardi begon de steenrijke eigenaar van een media-imperium daarom na de Tweede Wereldoorlog met het aankopen van vermaarde schilderijen. Ze stelden de vers aangeschafte Rembrandts en Picasso’s in eerste instantie tentoon op een aantal etages van Chateaubriands kantoorpand, die als museum waren ingericht. Toen die expositieruimte te klein werd, moest er iets nieuws worden bedacht. Bardi’s vrouw, de architecte Lina Bo Bardi, ontwierp aan Avenida Paulista een constructie van 4 gigantische pilaren en liet het 74 meter lange museum boven de grond zweven – ze had van de gemeente de opdracht gekregen het uitzicht op de binnenstad intact te houden. Het MASP was in 1968 klaar. Het gebouw wordt gezien als een mijlpaal in de moderne architectuur en is een van de meeste sprekende symbolen van de stad.
Unieke collectie
Er gaan geruchten dat de collectie niet altijd op even koosjere wijze is vergaard – Chateaubriand zou mensen hebben gedwongen geld te doneren of stukken uit hun privéverzameling af te staan. De collectie is er in elk geval een om ‘u’ tegen te zeggen, met topstukken uit de 13de tot 19de eeuw. Ook is er een ruimte ingericht met de complete verzameling beeldhouwwerken van Edgar Degas; de 73 bronzen beelden vormen een unicum.
Cultureel centrum
Chateaubriand vond het belangrijk dat het MASP niet alleen een fantastisch museum zou zijn, maar ook een plek waar kennis en cultuur zou kunnen worden overgedragen. Dat is gelukt. Het MASP groeide uit tot een bloeiend cultureel centrum, met educatieve tentoonstellingen over de kunstgeschiedenis, creatieve cursussen en seminars en filmvoorstellingen. Er is altijd wel iets nieuws te zien. Zo zijn er ook wisseltentoonstellingen met fotografie, design of architectuur.